Wat te doen bij phishing?

Regelmatig komen er nieuwe phishing-mails langs. Deze e-mails bevatten bijlages met malware met als doel om je account- en/of financiële gegevens te stelen. We proberen bij SSC-ICT altijd zo snel mogelijk aanvullende beveiligingsmaatregelen te treffen zodat deze bijlages worden verwijderd voordat je de phishing-mails ontvangt in je postbus. Maar dat lukt niet altijd. Lees hieronder wat je moet doen als je een phishing-mail hebt ontvangen.

Hoe zien de phishing-mails eruit?
De e-mails zijn vaak Engelstalig, maar kunnen ook gewoon Nederlandstalig zijn en verwijzen naar een bijlage. Daarnaast komt het e-mailadres niet overeen met de naam van de afzender.

Heb jij een e-mail ontvangen die je niet vertrouwt?
Phishing-mails worden in diverse vormen verspreid. Heb je een e-mail ontvangen die je niet vertrouwt? Open dan nooit de bijlage of een bijgevoegde internetlink. Meld vervolgens dit phishing-bericht zo snel mogelijk via de Selfserviceportal van SSC-ICT door de e-mail als bijlage daar toe te voegen.

Spam

Tegen spam kun je ook zelf iets doen. Je kunt in Outlook namelijk verzenders toevoegen aan ongewenste afzenders. Volg hiervoor de volgende stappen:

  • Klik met de rechtermuisknop op de mail
  • Kies voor Ongewenste email’
  • Klik op ‘Afzender blokkeren’

Advies: Heb je de link van de e-mail geopend? En heb je op die internetpagina je wachtwoord ingevuld? Wijzig dan meteen je wachtwoord.

Phishing-SMS

Heb je een SMS ontvangen met een link en deze geopend? En heb je op de internetpagina je wachtwoord ingevuld? Wijzig dan meteen je wachtwoord. Als je niet op de link hebt geklikt hoef je niets aan te passen. Meld een phishing-SMS wel altijd bij de Servicedesk. Wij analyseren jouw melding en ondernemen actie als dat mogelijk is.