Alle hens aan dek tijdens coronacrisis

Het was even flink schakelen: ruim 40.000 rijksmedewerkers kregen half maart de opdracht om voor een langere periode weg te blijven van kantoor en thuis te werken. Met man en macht hebben medewerkers van SSC-ICT gewerkt om dit mogelijk te maken. Aan het begin van de eerste werkweek thuis was het dan ook even spannend hoe dit zou verlopen. In dit artikel lees je wat de impact is geweest op ons eigen werk.

©SSC-ICT

Solide netwerk

Als je thuiswerkt via Citrix of een VPN, dan gebruik je een internetlijn van KPN of Tele2. De medewerkers van de afdeling Netwerkbeheer monitoren constant de gebruikte bandbreedte van de internetlijnen. Zij blijven werken op de Koningskade, zij het met zo min mogelijk mensen. De prestatie van deze robuuste infrastructuur wordt 3 keer per dag aan de directie gerapporteerd.

'De systemen houden zich gelukkig prima, daar wordt ook continu goed op gelet uiteraard.' Joop Groen, CEO SSC-ICT

Topdrukte bij de servicebalies

Tijdens de eerste dagen van de coronacrisis was het druk aan de servicebalies. Op gepaste afstand konden rijksmedewerkers devices ophalen, zoals tokens. Een aantal medewerkers werken nog steeds achter de servicebalie om te ondersteunen op locatie, de rest werkt vanuit huis.

Communicatie cruciaal

Stakeholders, gebruikers en eigen medewerkers ontvingen in de eerste week dagelijks een update van de ontwikkelingen van SSC-ICT directeur Joop Groen. De reacties op zijn persoonlijke berichten zijn positief. Ook merken we dat we begrip krijgen voor bijvoorbeeld vertragingen van projecten en wijzigingen.

Door de veranderde manier van werken, neemt de vraag naar nieuwe online manieren om te communiceren toe, zoals conference calls en videoconferencing. Vooral bij videoconferencing schuilt het gevaar dat het netwerk overbelast wordt. Naast veel commerciële werkbare alternatieven heeft de samenwerking met de Belastingdienst er uiteindelijk voor gezorgd dat we gebruik kunnen maken van Cisco Webex teleconferencing en videoconferencing.

‘De wijze hoe directieteam dit oppakt is fenomenaal in deze periode. Jullie betrokkenheid en zichtbaarheid is groots en dat verdient een dikke pluim!’ Dave van den Berg, projectmanager

Bezoek minister Knops, Annet Bertram en Maarten Schurink

Op 19 maart bezochten minister Knops en directeur-generaal Vastgoed en Bedrijfsvoering Rijk (dg VBR) Annet Bertram de aanwezige medewerkers op de Koningskade om hen een hart onder de riem te steken. Zij spraken hun grote waardering uit voor het harde werk. Ook benadrukten zij dat gebruikers erg te spreken zijn over de dienstverlening van SSC-ICT tijdens de coronacrisis.

Op vrijdag 20 maart kwam ook onze secretaris-generaal Maarten Schurink op bezoek. Hij bezocht de teams van Netwerken en ook hij sprak zijn waardering uit voor de prestaties die SSC-ICT in deze zware tijden levert.

Virtueel crisisteam

De leden van het crisisteam SSC-ICT werken ook vanuit huis. Zij hebben dagelijks contact via conference calls. Ook al vergt dit soms wat creativiteit en betekent het regelmatig doorwerken in de avonden en weekends, de dienstverlening staat altijd centraal. Het crisisteam stuurt op de continuïteit van de kritieke dienstverlening en in het bijzonder van de thuiswerkcapaciteit en beschikbaarheid van het netwerk voor de rijksmedewerkers.