Indoor-telefoniedekking, wisselwerking SSC-ICT en provider

Indoor-telefoniedekking, wisselwerking SSC-ICT en provider

In de trein onderweg naar je werk check je alvast de afspraken van de dag op je telefoon. Je beantwoordt je e-mail en leest het laatste nieuws door. Op het station aangekomen belt een collega. Bellend wandel je het kantoor binnen op zoek naar een flexplek en logt in op je laptop. We werken steeds meer draadloos. Sterker nog, we zijn volledig afhankelijk van onze mobiele apparaten. Als dan de verbinding met het telefoonnetwerk wegvalt, is dat vervelend. Gert van der Linden, projectleider bij het team Locatie Gebonden Services (LGS) van de afdeling Projecten, legt uit hoe de dekking van de telefonie werkt in rijksgebouwen.

Bijna iedereen heeft een mobiele telefoon. Soms wel 2 of 3 exemplaren. Ooit is de mobiele telefoon ontworpen om onderweg te telefoneren. Tegenwoordig belt ook werkend Nederland steeds meer mobiel vanaf de werkplek in het kantoor. Ook bij de Rijksoverheid. ‘Dit vraagt veel van het netwerk’, vertelt Gert. ‘Binnen probeert een mobiele telefoon namelijk altijd een connectie te maken met het telefoonnetwerk buiten. Door goede isolatie van rijksgebouwen zoals bijvoorbeeld een glascoating, is het telefoonbereik daardoor binnen al snel niet optimaal. Providers spelen hierop in door meerdere antennes in het rijksgebouw te plaatsen zodat je geen last meer hebt van deze isolatie of de constructie van het gebouw. Dit heet indoor-telefoniedekking.’

‘Sterke wisselwerking tussen SSC-ICT en provider’

Er is een duidelijke rolverdeling tussen SSC-ICT en de provider. De rijksprovider levert de mobiele telefoniedienst. SSC-ICT levert de telefoons. Ook biedt SSC-ICT een platform aan medewerkers waar zij terecht kunnen met vragen. Gert: ‘Bij een mobiele telefonie storing kunnen medewerkers in eerste instantie contact opnemen met de servicedesk. Indien mogelijk lossen medewerkers van de servicedesk de storing direct op. Zo niet, dan gaat de melding naar de specialisten van de afdeling Infrastructuur. Zij analyseren vervolgens de melding om erachter te komen wat het probleem precies is en waar het plaatsvindt. Vervolgens schakelen zij de provider in. Ze begeleiden de provider ter plekke voor het oplossen van de storing. Vaak komt het niet eens zover: de provider houdt het netwerk scherp in de gaten. Meestal zien zij de storing direct en nemen dan contact op met SSC-ICT als ze zien dat deze zich in een rijksgebouw voordoet. Die wisselwerking gaat goed.’

‘Eind 2019 is 4G-netwerk overal beschikbaar’

Ondanks de inspanningen om de dekking van de telefonie zo goed mogelijk te laten werken, kunnen medewerkers in de gebouwen op bijvoorbeeld de Koningskade en de Turfmarkt met een zakelijke mobiele telefoon soms een minder goed bereik hebben. Dit heeft te maken met het indoor 3G-netwerk van de provider. Gert: ‘De nieuwere indoornetwerken in de gebouwen de Resident en de Rijnstraat werken al op 4G. Dit netwerk is sneller. Eind 2019 is naar verwachting 4G ook beschikbaar in de gebouwen waar nu nog een 3G-netwerk is. De voorbereidingen voor de aanpassingen zijn begonnen. We zijn bezig met het meetwerk en de eerste gesprekken met de provider zijn gestart.’

‘Wifi kan een deel mobiele telefonie vervangen’

Steeds meer providers bieden bellen met Wifi aan. Waarom kiest de Rijksoverheid toch voor indoor- telefoniedekking? Gert: ‘Het voordeel van indoor-telefoniedekking is dat een telefoongesprek niet wegvalt als je het gebouw uitloopt. Je kunt een gesprek beginnen bij je werkplek in Den Haag en eindigen nadat je bijvoorbeeld in Amsterdam het centraal station uitloopt. Met bellen via Wifi valt de verbinding wel weg als je het gebouw verlaat. Wifi kan een deel van de telefonie vervangen, maar zeker niet de flexibiliteit.’

Wil je weten wat onze specialisten nog meer doen op het gebied van Locatiegebonden ICT-services? Ga dan naar onze werkgebiedenpagina op werkenvoornederland.nl.