Business Intelligence ontzorgt

Business Intelligence ontzorgt

Petra Bloem en Ralf Huisman zijn allebei BI-specialist bij het Business Intelligence-team van SSC-ICT. Enthousiast vertellen ze over hun werk en het ontzorgen van zowel de interne als de externe klant. Zo maken ze dashboards om grip te krijgen op de werkvoorraad en klantrapportages waarmee onze klant inzicht krijgt in de dienstverlening. Hiermee draagt het team Business Intelligence bij aan een belangrijk SSC-ICT jaarplanthema voor 2019: Leverbetrouwbaarheid.

Uitleg Business Intelligence

Petra legt uit wat Business Intelligence (BI) is: 'BI is het proces waarin je data omzet in informatie, inzicht en kennis en dit gebruikt om je bedrijfsprestaties te verbeteren. De data bij SSC-ICT is nog versnipperd in verschillende bronnen, waardoor het lastig en tijdrovend is om de juiste informatie op tafel te krijgen. Met BI zorgen we voor een goede ontsluiting van deze informatie. Om onze werkvoorraad goed in beeld te krijgen heb ik een dashboard ontwikkeld.' Ralf vult aan: 'Je kunt het zien als een soort thermometer die je in je bedrijfsproces stopt en waarmee je de benodigde informatie in één oogopslag kunt zien.'

Dashboard werkvoorraad

Het dashboard laat zien wat SSC-ICT aan werkvoorraad heeft. Petra laat weten: ´Het geeft de hoofdlijnen weer, zodat je kunt zien wat er wel goed gaat en wat niet. Verderop in het dashboard hebben we een verdieping gebouwd waarmee je kunt inzoomen en analyseren. Wat zit er achter de hoofdlijnen en als het ergens niet goed gaat, waardoor komt dat dan? Met dit dashboard zijn we nu aardig op weg en hebben we een beter inzicht in onze werkvoorraad. Het is een levend document dat we steeds vollediger en completer maken.’

Inzichtelijke en actuele klantrapportages

Ralf: 'Er zijn diverse bronsystemen en manieren om naar cijfers te kijken. Die willen we bij elkaar brengen, zodat we een goede basis hebben en meten langs dezelfde meetlat. We moeten goed weten wat de definities zijn. Als we daar consensus over hebben, kunnen we verder bouwen. We gebruiken dezelfde definities voor de klantrapportages als voor de werkvoorraad; andere inzichten, dezelfde logica. De verwachting is dat de eerste klantrapportages in het eerste kwartaal van 2019 worden opgeleverd. We maken eerst de basis en daarna werken we aan verdiepingsslagen. Een aantal klanten heeft meegekeken en is enthousiast. Waar ze eerst maandelijks statische Excellijsten kregen, hebben ze nu een dashboard dat minimaal 1 x per dag wordt ververst met actuele data. Denk aan meldingen zoals incidenten; welke hebben de streeftijd gehaald en welke niet? Het dashboard geeft inzicht in de dienstverlening die de klant met ons heeft afgesproken.'

Uitdagingen 2019

Ralf en Petra zijn trots op de bijdrage die ze leveren met hun werk. Ralf vertelt dat er ook uitdagingen zijn: 'We moeten ervoor waken dat we niet ten onder gaan aan onze eigen successen en ambities. Voor ons dus de uitdaging om daar een weg in te vinden en kritisch te kijken waar de prioriteiten liggen om zodoende onze klanten zo goed mogelijk te helpen.' Petra vult aan: 'Met dit werk maken we mensen blij, daar doen we het voor!'